Jury’s Mening: De waanzin en kosten van ‘Oranjekoorts’

Het is bijna weer zover. Nederland doet weer mee aan een eindtoernooi van het Europees kampioenschap voetbal, en de ‘oranjekoorts’ is weer naar een recordhoogte gestegen.
Nu ben ik helemaal niet zo’n voetbalfanaat, maar het is natuurlijk wel leuk om in zo’n toernooi het Nederlands Elftal te volgen en de wedstrijden te zien.
Maar de oranjekoorts kan natuurlijk ook vormen van waanzin aannemen, vooral in de zakelijke wereld waar het grote geld verdient wordt.

Zo ligt de voetbalbond KNVB nu in de clinch met supermarkt Jumbo vanwege hun reclame over de ‘Snollebollekes Juichcape’. Een doorn in het oog van de KNVB en hun officiële partner rond het EK, Albert Heijn, die ook reclame maakt voor hun oranjeacties.
De KNVB vindt dat Jumbo zich te veel laat zien alsof zij (ook) een officiële partner zijn, terwijl AH dat is, en roept de Jumbo dus tot de orde.
Nu weet ik ook wel dat het natuurlijk gaat om contracten en wie officieel partner is van wie of wat, want dat is nu eenmaal de wereld van big business.

Maar hier kun je toch de waanzin van de oranjekoorts zien, een koorts die de Nederlanders letterlijk gek maakt en op kosten jaagt, door in de waanzin van die reclames te trappen.
Eigenlijk is het gewoon slim van Jumbo, en ik zou tegen de KNVB willen zeggen ‘that’s business’, en verder heb ik er helemaal niets mee.
Want ik wil helemaal niet zo’n achterlijke ‘juichcape’ van Jumbo, waar ik eerst 100 euro boodschappen voor moet doen om 10 zegels voor een volle spaarkaart te krijgen, 1 zegel voor 10 euro boodschappen, en daarna ook nog eens EUR 4,99 moet bijbetalen voor zo’n cape. Dat is op 1 cent na dus 105 euro voor een lapje oranje stof met een leeuw er op. Hoe diep kun je zinken.
Hetzelfde geldt natuurlijk voor de acties van Albert Heijn, waar je voor elke 15 euro aan boodschappen een pakje ‘Hollandicons’ krijgt, met een sticker en een (nep)tattoo.
Er zijn 44 tattoos en 41 stickers, dus 44 pakjes. Bent u bereid om in korte tijd 660 euro (44 x 15 euro is 660 euro) aan boodschappen te doen voor die 44 pakjes? Dat is toch waanzin?
En het ergste is dat ALLE consumenten aan die reclames en flauwekul meebetalen, zelfs als je een voetbalhater bent. Want die reclames en acties worden allemaal verrekend met de prijzen van de producten in de supermarkt. Je betaalt al die rotzooi gewoon zelf. Die supermarkten kost het geen cent, die doen het allemaal voor u en mij, willen ze laten blijken, maar die doen ondertussen allemaal een ‘Sywertje’ en maken dikke winsten. U weet wel, Sywert van Lienden, die oplichter met z’n mondkapjes.

Mijn oproep aan de supermarkten en andere winkels die dergelijke acties houden is, of het nu om een EK of WK gaat, om voetbal, Formule 1 met Max Verstappen of putje scheppen, stop met die acties en reclames en maak je producten 10% goedkoper, daar hebben ALLE Nederlanders wat aan. Dan kunnen meer Nederlanders, ook Nederlanders met wat minder in de portemonnee, wat lekkers voor bij de TV kopen en het gezellig hebben tijdens de wedstrijden van Oranje.
Maar stop met deze waanzin en het financieel uitkleden van de consumenten.

Jury Roest.

(Reacties kun je plaatsen in het Gastenboek)

Next Post

Thema Show En Media: BNNVARA haalt per direct Fidan Ekiz en Renze Klamer van De Vooravond af

do jun 10 , 2021
(AD.nl) Fidan Ekiz en Renze Klamer moeten van BNNVARA per direct stoppen met het presenteren van De Vooravond. Het nieuws […]
Copyright Jury's Blog - All right reserved Theme: Default Mag by ThemeInWP

Actuele Poll

Translate »